הקליניקה במודיעין 

הטבע הרב-גוני של הליבידו הנשי: הבנה, סיבות וטיפול בחוסר חשק מיני אצל נשים

חוסר חשק מיני אצל נשים

תוכן עניינים

הליבידו הנשי, או תשוקה מינית, הוא משחק גומלין מורכב של גורמים פסיכולוגיים, פיזיולוגיים, חברתיים ורגשיים. זה משתנה מאוד בין אנשים ויכול להשתנות לאורך חייה של אישה. חוסר חשק מיני אצל נשים, המכונה לעתים קרובות הפרעת תשוקה מינית Hypoactive Sexual Desire Disorder (HSDD) במונחים קליניים, מאופיין בהיעדר מתמשך או חוזר של פנטזיות מיניות ותשוקה לפעילות מינית. מצב זה עלול לגרום למצוקה משמעותית או לקשיים בינאישיים.

האם חוסר חשק מיני אצל נשים היא תופעה רווחת?

השאלה האם חוסר חשק מיני הוא תופעת רווחת היא בעלת ניואנסים. בעוד ששונות בתשוקה המינית הן נורמליות, חוסר עניין מתמשך הגורם למצוקה נחשב למצב שיכול להפיק תועלת מהתערבות. גורמים התורמים לירידה או חוסר בחשק המיני נעים בין שינויים פיזיולוגיים, כגון תנודות הורמונליות, לבעיות רגשיות ופסיכולוגיות, כולל מתח וחרדה. גם אלמנטים חברתיים ותרבותיים, כמו חינוך שמרני וציפיות חברתיות, יכולים למלא תפקיד משמעותי.

בישראל, כמו במקומות רבים בעולם, הסטטיסטיקה יחסית גבוהה ומחקרים מצביעים על כך שהפרעות בתפקוד המיני, כולל תשוקה נמוכה, משפיעה על חלק ניכר מאוכלוסיית הנשים, אם כי המספרים המדויקים משתנים בשל האופי הרגיש של הנושא ותת הדיווח. מחקרים בחברה הישראלית, המגוונת ומקיפה מגוון רחב של רקע תרבותי ודתי, משקפים שונות זו, תוך שימת דגש על השפעת ההקשר החברתי והתרבותי על הבריאות והרווחה המינית.

מה הגורמים לחוסר חשק מיני אצל נשים?

הסיבות לתשוקה מינית נמוכה אצל נשים הן רב-גוניות. מבחינה פיזיולוגית, חוסר איזון הורמונלי, כגון אלו שחווים במהלך גיל המעבר, הריון, או כתוצאה משימוש באמצעי מניעה, יכולים להשפיע באופן משמעותי על החשק המיני. מצבים רפואיים, לרבות מחלות כרוניות ותרופות, יכולים גם הם לתרום לירידה בתשוקה המינית.

גורמים רגשיים ופסיכולוגיים משפיעים באותה מידה. מתח, חרדה ודיכאון יכולים להיות ה”אשמים” מאחורי החשק המיני המופחת. העומס הנפשי הקשור באיזון בין עבודה, אחריות משפחתית וציפיות חברתיות יכול להשאיר מעט מקום לביטוי או תשוקה מינית.

גם לגורמים חברתיים ותרבותיים יש תפקיד קריטי. נשים שגדלו בסביבות שמרניות עשויות להיאבק בביטוי מיני, מה שמוביל לקשיים בחוויה או בהכרה בתשוקה המינית. לחצים ונורמות חברתיות לגבי מיניות נשית יכולים לדכא עוד יותר את החשק המיני.

תכונות אישיות, כולל הערכה עצמית נמוכה וסגנונות התקשרות מסוימים, יכולות להשפיע על החשק המיני. בעיות זוגיות, כמו חוסר תקשורת, קונפליקטים לא פתורים וחוסר שביעות רצון, הם גורמים משמעותיים.

עבור ניצולות אונס או נשים בעלות טראומה מינית, ההשפעה על החשק המיני יכולה להיות עמוקה. ההשלכות הפסיכולוגיות של חוויות כאלה יכולות להוביל למגוון מורכב של תגובות רגשיות המשפיעות באופן משמעותי על החשק והאינטימיות המינית.

גורמים רפואיים, כולל מחלות כרוניות, תרופות וחוסר איזון הורמונלי, יכולים להשפיע ישירות על החשק המיני. מצבים כמו סוכרת, הפרעות בבלוטת התריס ומחלות לב וכלי דם יכולים להפחית את החשק המיני באמצעות שינויים פיזיולוגיים והלחץ הפסיכולוגי הקשור בניהול מצב כרוני.

מה זה גורם לאישה להרגיש?

כמובן שכל אחת אינדיבידואלית בפני עצמה אך ההשפעה של חוסר תשוקה מינית על חייה של אישה יכולה להיות עמוקה. זה יכול להוביל לתחושות של חוסר התאמה, הערכה עצמית נמוכה וקשיים במערכות יחסים אינטימיות. תחושת הבידוד או הניתוק מבן הזוג עלולה להחמיר את הבעיה, וליצור מעגל שעשוי לעכב עוד יותר את החשק המיני.

טיפול מיני מקצועי בחשק מיני נמוך וחוסר חשק אצל נשים

כמטפלת ותיקה המתמחה בבריאות מינית, ראיתי ממקור ראשון את הכוח הטרנספורמטיבי של טיפול מיני מקצועי לנשים המתמודדות עם חוסר חשק מיני. בקליניקה שלי, אני פונה לכל אחת בחמלה, הבנה ומחויבות עמוקה לטפח מרחב בטוח לריפוי וחקירה. המסע לקראת החזרת התשוקה המינית שלך הוא אישי מאוד ולעתים קרובות מורכב, נוגע בהיבטים של בריאות פיזיולוגית, רווחה רגשית ודינמיקה יחסית. עם שילוב של טכניקות מבוססות ראיות ואסטרטגיות טיפוליות מותאמות אישית, אני אעבוד אתכן בשיתוף פעולה כדי לחשוף את הסיבות השורשיות לאתגרים שאתן חוות. בין אם הבעיות הללו נובעות מחוסר איזון הורמונלי, מלחצים פסיכולוגיים, טראומות עבר או דינמיקה של מערכת היחסים, המטרה שלי היא להעצים נשים לנווט במכשולים אלו ולגלות מחדש את האני המיני שלהן. אני מזמינה אתכן – נשים שחוות קשיים וחוסר חשק מיני לשקול את ההשפעה העמוקה והחיובית שטיפול מיני מקצועי יכול להציע. יחד, נוכל לחקור מסלולים להגברת האינטימיות, ההנאה וההגשמה האישית, ולסלול את הדרך לחיי מין בריאים ומספקים יותר. אם את זקוקה לעוד פרטים על חוסר חשק מיני אצל נשים, את מוזמנת להשאיר פרטים בטופס צור הקשר באתר ואחזור אלייך בהקדם האפשרי.

תפריט נגישות