הקליניקה במודיעין 

מטראומה לריפוי: טיפול מקצועי בפוסט טראומה מינית

פוסט טראומה מינית

תוכן עניינים

הפרעת דחק מינית פוסט טראומטית, או במילים אחרות פוסט טראומה מינית, היא תת-קבוצה ספציפית של PTSD המתרחשת אצל אנשים שחוו תקיפה או התעללות מינית. צורה זו של פוסט טראומה יכולה להתבטא במגוון דרכים, החל ממגע לא רצוי ועד אונס.

מהי פוסט טראומה מינית?

פוסט טראומה מינית היא מצב פסיכולוגי שיכול להתפתח לאחר שאדם חווה אירוע מיני טראומטי. בדומה ל-PTSD כללי, הוא כרוך במתח נפשי ורגשי מתמשך כתוצאה מהטראומה. הקורבנות עלולים לחיות מחדש את האירוע הטראומטי באמצעות פלאשבקים וסיוטים, לחוות חרדה קשה, ולהתקשות בפעילויות יומיומיות ומערכות יחסים רגילות.

האם יש בהכרח קשר בין התעללות מינית לבין פוסט טראומה?

קיים קשר חזק בין התעללות מינית לבין פוסט טראומה. מחקרים מצביעים על כך שאנשים שחוו התעללות מינית נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח פוסט טראומה. האופי הפולשני והאישי של תקיפה מינית משפיע באופן משמעותי על הרווחה הפסיכולוגית של הקורבן, ובכך לעתים קרובות מוביל ל-PTSD. חומרת ומשך הטראומה, יחד עם גורמים אישיים כמו היסטוריית טראומה בעבר ומערכת התמיכה, יכולים להשפיע על הסבירות לפתח טראומה לאחר התעללות מינית.

מהם הסימנים לפוסט טראומה מינית?

הסימנים של PTSD מיני יכולים להשתנות במידה רבה, אך בדרך כלל כוללים התנסות חוזרת באירוע הטראומטי (באמצעות פלאשבקים או סיוטים), הימנעות מתזכורות לטראומה, שינויים שליליים במחשבות ובמצב הרוח הקשורים לטראומה, ותגובתיות מוגברת. הנפגעים עלולים לסבול גם מנדודי שינה, קושי בריכוז ותגובות רגשיות עזות.

מהן ההשלכות הנפשיות של התעללות מינית?

ההשלכות הנפשיות של התעללות מינית יכולות להיות עמוקות ולאורך זמן. לעתים קרובות הם משתנים בהתאם למין הנפגע, אך לא תמיד, כאשר נשים וגברים כאחד חווים השפעות פסיכולוגיות שונות.

לנשים: נשים שחוו התעללות מינית עלולות לסבול ממגוון בעיות נפשיות, כולל חרדה, דיכאון, דימוי עצמי נמוך וחוסר תפקוד מיני. הם עשויים גם לחוות תחושות של בושה, אשמה וחוסר ערך, מה שעלול להחמיר עוד יותר את ההשפעה הפסיכולוגית של הטראומה.

עבור גברים: גברים שחוו התעללות או תקיפה מינית עלולים להתמודד גם עם אתגרים פסיכולוגיים משמעותיים. לעתים קרובות הם מתמודדים עם תחושות מוגברות של כעס, בלבול לגבי המיניות שלהם וקשיים ליצור או לשמור על קשרים אינטימיים. סטיגמה חברתית והלחץ לדבוק בנורמות הגבריות המסורתיות עלולים להקשות במיוחד על גברים לפנות לעזרה, מה שמוביל לטראומה לא מטופלת ולסבל ממושך.

טיפול בפוסט טראומה מינית

איך חוזרים לשגרה?

החלמה ושיקום לאחר תקיפה מינית אפשריים, אם כי המסע יכול להיות מאתגר. טיפול יעיל כרוך בדרך כלל בשילוב טיפול מקצועי ותמיכה מאנשים אהובים. טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) ו- Eye Movement Imprint Decoding) EMID) הן בין הגישות הטיפוליות היעילות ביותר לטיפול ב-PTSD.

נעים מאוד, אני סיגל כהן, מטפלת אישית, זוגית ומגשרת המתמחה בטיפול בטראומות וחרדות, ומציעה שיטה ייחודית, יעילה ומהירה לשיקום. הגישה שלי משלבת שיטות טיפוליות שונות המותאמות לחוויות ולצרכים של הפרט, במטרה לתת מענה לא רק לסימפטומים של פוסט טראומה מינית אלא גם לטראומה הבסיסית שמזינה אותם. השיטה שלי עשויה לכלול טכניקות שיעזרו למטופלים לעבד את הטראומה שלהם, להפחית תסמינים של חרדה ודיכאון, ולבנות מחדש תחושת שליטה וערך עצמי.

מפגשי הטיפול מתמקדים ביצירת סביבה בטוחה ותומכת בה תוכלו לחקור את רגשותיכם וחוויותיכם ללא שיפוט. על ידי טיפוח חוסן ואסטרטגיות התמודדות, תוכלו לנווט בתהליך המורכב של ריפוי, לקראת החזרת חייכם וזהותכם לאחר תקיפה מינית. לפרטים ומידע נוסף השאירו פרטים בטופס צור השר באתר ואחזור אליכם בהקדם.

תפריט נגישות