הקליניקה במודיעין 

ייעוץ זוגי במעמד צד אחד

ייעוץ זוגי במעמד צד אחד

תוכן עניינים

ייעוץ זוגי, שנתפס באופן מסורתי כמאמץ דיאדי הדורש השתתפות של שני בני הזוג, לעיתים קורה בנפרד מבן או בת הזוג. גישה זו המכונה ייעוץ זוגי במעמד צד אחד או חד צדדי, טוענת כי שיפור יחסי משמעותי יכול להתרחש גם כאשר רק אחד מבני הזוג עוסק בתהליך הטיפולי.

מה המשמעות של ייעוץ זוגי חד צדדי?

ייעוץ זוגי במעמד צד אחד מתרחש כאשר אחד מבני הזוג, שמכיר בצורך לשינוי בתוך מערכת היחסים אך מתמודד עם ההתנגדות של האחר, בוחר באומץ להתחיל בטיפול לבד. החלטה זו מונעת לעתים קרובות על ידי ציפייה מלאת תקווה שהמסע הטיפולי עשוי בסופו של דבר לעורר את בן הזוג שלהם להצטרף לתהליך או לפתור בעיות חד צדדיות. זה מסמל גישה פרואקטיבית ואינדיבידואלית לריפוי יחסי, בבסיס ההכרה ששינוי חייב לפעמים להתחיל בעצמו.

האם ייעוץ זוגי במעמד צד אחד באמת יכול להשפיע?

הספקנים עשויים לפקפק ביעילות של ייעוץ זוגי חד צדדי, ולתהות כיצד מערכת יחסים יכולה להתפתח כאשר רק מחצית מהשותפות מחפשת שינוי באופן פעיל. עם זאת, תצפיות אמפיריות והתנסויות קליניות חושפות באופן עקבי פרדוקס: ייעוץ חד-צדדי מזרז לעיתים קרובות שינויים מהירים ועמוקים יותר מאשר טיפול זוגי מסורתי. תופעה זו מיוחסת להשפעה הטרנספורמטיבית של התפתחותו האישית של אחד מבני הזוג על הדינמיקה היחסית, גם בהיעדר השתתפות ישירה של בן הזוג השני.

הצלחתו של ייעוץ זוגי במעמד צד אחד טמון בהתמקדות שלו בהעצמה אישית ואחריות. טיפול זוגי מסורתי יכול לפעמים להפוך למשחק האשמה, כאשר כל אחד מבני הזוג מבקש "לתקן" את השני. גישה זו מצליחה לעתים רחוקות מכיוון שהיא מתעלמת מהאמת המהותית ששינוי משמעותי יכול לנבוע רק מבפנים. לעומת זאת, כאשר אחד מבני הזוג עוסק בתהליך הטיפולי, הם לומדים לקחת אחריות על האושר והרווחה שלהם, וליזום שינויים המשנים מטבעם את הדינמיקה ההתייחסותית. זה לא רק מטפח צמיחה אישית אלא גם מוביל לעתים קרובות לשינויים בלתי צפויים וחיוביים בהתנהגותו של בן הזוג ובאיכות היחסים הכוללת.

האם האחר יכול להשתנות כתוצאה מהייעוץ/טיפול?

חד משמעית כן, תוצאה שכיחה ומפתיעה של ייעוץ חד צדדי היא השינוי הנצפה בבן הזוג שאינו משתתף. למרות שההתמקדות העיקרית של השותף היוזם היא בהתפתחותם וברווחתם, השינוי שלו משמש לעתים קרובות כמראה, ומשקף בחזרה את תחומי הצמיחה הפוטנציאליים של בן או בת הזוג. כאשר האדם משנה את דפוסי האינטראקציה, התקשורת והביטוי הרגשי שלו, זה משבש את המצב הקיים, ומחייב את בן הזוג השני להסתגל, לעתים קרובות בדרכים חיוביות ובונות.

למי ייעוץ מסוג זה מתאים?

ייעוץ זוגי חד צדדי אינו מוגבל על ידי מין, גיל או האופי הספציפי של אתגרי מערכת היחסים. זה מתאים לכל מי שרוצה לשפר את מערכת היחסים שלו אך נתקל בהתנגדות מצד בן או בת הזוג. בין אם המטרה היא לשפר את האינטימיות, להפחית קונפליקט או להחיות את התשוקה, גישה זו מעצימה את הפרט ליזום שינוי, ומציעה דרך למערכת יחסים בריאה ומספקת יותר.

איך עובד הייעוץ?

כמו שכבר בטח הבנתם, ייעוץ זוגי במעמד צד אחד הוא מסע של העצמה והתפתחות אישית. בתחילת התהליך אנו “נצלול” להבנת הדינמיקה היחסית הנוכחית וזיהוי השינויים הרצויים. שלב זה חושף לעתים קרובות סוגיות בסיסיות של חוסר אונים או חוסר שביעות רצון בתוך מערכת היחסים, אשר מטופלים לאחר מכן באמצעות טיפוח של כוח פנימי ומודעות עצמית.

ככל שהטיפול מתקדם, תלמדו על כלים מעשיים ואסטרטגיות לחולל שינוי בתוך מערכת היחסים שלכם. אלה כוללים בין היתר הצבת גבולות בצורה מכבדת, טיפוח חוסן רגשי ולעיתים גם הבנה ועיבוד של אמונות מגבילות. על ידי אימוץ ועבודה באמצעות רגשות שליליים כמו פחד, קנאה וכעס, אנשים סוללים את הדרך לפריחה של רגשות חיוביים כמו שמחה וחמלה.

למרבה הפלא, ככל ששותף אחד מתפתח, כך גם מערכת היחסים מתפתחת. בן הזוג שאינו משתתף, עד לשינויים החיוביים והאמון החדש בבן או בת זוגו, דבר אשר מניע לעתים קרובות לעסוק בתהליך השינוי שלו. שינוי דינמי זה יכול להוביל לאיזון מחדש של מערכת היחסים, כאשר שני בני הזוג עובדים יחד לקראת שותפות זוגיות ושותפות מספקות יותר.

לפרטים ומידע נוסף השאירו פרטי התקשרות בטופס צור הקשר באתר ואחזור אליכם בהקדם.

תפריט נגישות