הקליניקה במודיעין 

תשוקה תחת לחץ: חקירה מקיפה של ירידה בחשק המיני אצל גברים

עודכן: 10/03/24

ירידה בחשק המיני אצל גברים

תוכן עניינים

חשק מיני נמוך, הידוע גם כהפחתת החשק המיני, הוא דאגה שכיחה המשפיעה על גברים בגילאים שונים. תופעה זו יכולה להתבטא מסיבות רבות, הכוללות גורמים פיזיים, פסיכולוגיים ובין-אישיים. חשוב להכיר בכך שתנודות בתשוקה המינית הן חלק נורמלי מהחיים, המושפעים מגורמים כמו מתח, עייפות או שינויים במערכות יחסים. עם זאת, חשק מיני נמוך מתמשך ובלתי מוסבר עשוי להצביע על בעיה בסיסית הדורשת תשומת לב.

מבחינה פיזיולוגית, החשק המיני מושפע ממשחק גומלין מורכב של הורמונים, נוירוטרנסמיטורים וגורמים פסיכולוגיים. טסטוסטרון, הורמון המין הגברי העיקרי, ממלא תפקיד משמעותי בוויסות החשק המיני. כאשר רמות הטסטוסטרון יורדות, מצב טבעי בתהליך ההזדקנות, יכול לתרום לירידה בחשק המיני. בנוסף, מצבים נפשיים כמו דיכאון וחרדה יכולים להשפיע באופן משמעותי על החשק המיני, כמו גם תרופות מסוימות, מחלות כרוניות וגורמי אורח חיים כמו צריכה מופרזת של אלכוהול ושינה לקויה.

מה גורם לירידה בחשק המיני אצל גברים? 

ניתן לייחס ירידה בחשק המיני אצל גברים למגוון גורמים, החל מבעיות בריאות גופניות ועד לגורמים פסיכולוגיים וחברתיים. הבנת הסיבות הללו חיונית להתייחסות לנושא רגיש זה, שיכול להשפיע באופן משמעותי על איכות חייו ומערכות היחסים האינטימיות של אדם.

בעיות בריאות גופניות

אחת הסיבות השכיחות ביותר לירידה בחשק המיני אצל גברים היא חוסר איזון הורמונלי, במיוחד ירידה ברמות הטסטוסטרון. טסטוסטרון, המכונה לעתים קרובות הורמון המין הגברי, ממלא תפקיד מכריע בחשק המיני, בתפקוד המיני וברמות האנרגיה הכוללות. רמות הטסטוסטרון יורדות באופן טבעי עם הגיל, מה שמוביל לירידה בתשוקה המינית אצל חלק מהגברים. עם זאת, מצבים אחרים, כגון היפוגונדיזם, יכולים לגרום לרמות טסטוסטרון נמוכות באופן חריג בכל גיל, המחייבים הערכה וטיפול רפואיים.

מחלות ומצבים כרוניים יכולים גם לתרום לירידה בחשק המיני. סוכרת, לחץ דם גבוה, מחלת עורקים כליליים והפרעות נוירולוגיות עלולות להשפיע על מערכת העצבים, זרימת הדם ורמות ההורמונים, כולם קריטיים בתשוקה ובביצועים המיניים. בנוסף, לתרופות המשמשות לטיפול במצבים אלה, כגון תרופות נוגדות דיכאון, תרופות להורדת לחץ דם וכמה תרופות אנטי פסיכוטיות, יכולות להיות גם תופעות לוואי המפחיתות את החשק המיני.

גורמים פסיכולוגיים

לבריאות הנפש יש תפקיד משמעותי בתשוקה המינית. דיכאון, חרדה ומתח יכולים להוביל לירידה בחשק המיני. המצוקה הפסיכולוגית הקשורה למצבים אלה יכולה להאפיל על התשוקה המינית, ולגרום למין להיראות לא מושך או לא חשוב. יתר על כן, ההערכה העצמית הנמוכה והעייפות המתלווים לרוב לדיכאון עלולים להחמיר את הבעיה. ראוי גם לציין כי לתרופות המשמשות לטיפול במצבים פסיכולוגיים אלו, במיוחד מעכבי ספיגה חוזרת של סרוטונין סלקטיביים (SSRI), יכולות להיות תופעות לוואי הכוללות ירידה בחשק המיני.

גורמי אורח חיים וזוגיות

לבחירות אורח חיים יכולה להיות השפעה משמעותית על החשק המיני. תזונה לקויה, חוסר פעילות גופנית, צריכת אלכוהול מופרזת ועישון עלולים להוביל לבעיות בריאות המשפיעות על החשק המיני. השמנת יתר, בפרט, יכולה להוביל להפחתת רמות הטסטוסטרון ולירידה בחשק המיני. בנוסף, הפרעות שינה ושינה לא מספקת יכולים להשפיע על ייצור ההורמונים, כולל טסטוסטרון, ובכך להשפיע על החשק המיני.

לאיכות מערכות היחסים של גבר יש תפקיד מכריע בתשוקה המינית שלו. קרבה רגשית ותקשורת הם מרכיבים חיוניים לקשר מיני בריא. קונפליקטים, חוסר שביעות רצון או בעיות תקשורת בתוך מערכת יחסים יכולים להפחית את החשק המיני. יתר על כן, הלחצים של חיי היומיום, לרבות לחץ בעבודה ולחצים של הורות או חששות כלכליים, יכולים להסיח את הדעת מתשוקה מינית ואינטימיות.

מהי השכיחות של ירידה בחשק המיני אצל גברים?

חשק מיני נמוך הוא דאגה רווחת בקרב גברים, כאשר מחקרים מצביעים על כך שהוא יכול להשפיע על אנשים על פני קשת גיל רחבה. מחקר שפורסם בכתב העת Journal of Sexual Medicine מצא שכ-15% מהגברים בגילאי 40-79 דיווחו על תשוקה מינית נמוכה. השכיחות נוטה לעלות עם הגיל, כאשר גורמים כמו שינויים הורמונליים, מצבים רפואיים ודינמיקה של מערכת היחסים תורמים למגמה זו.

אמנם השכיחות ראויה לציון, אך חיוני להכיר בכך שגורמים תרבותיים וחברתיים עלולים להוביל לדיווח חסר של בעיות מיניות אצל גברים. הציפיות החברתיות לרוב שמות דגש על יכולת מינית גברית, והודאה בקשיים בתחום זה עלולה להיות סטיגמטית. לכן, השכיחות בפועל של חשק מיני נמוך בגברים עשויה להיות גבוהה יותר ממה שדווח, מה שמדגיש את החשיבות של טיפוח שיחות פתוחות והפחתת סטיגמה סביב בריאות מינית.

הרלוונטיות של טיפול מיני

כאשר מתמודדים עם חשק מיני נמוך מתמשך, פנייה לסיוע של טיפול מיני הופכת להיות רלוונטית ומועילה. טיפול מיני הוא צורה מיוחדת של ייעוץ העוסקת בנושאים הקשורים לתפקוד מיני, אינטימיות ומערכות יחסים. הוא מספק מרחב בטוח וסודי עבור אנשים לחקור ולדון בדאגותיהם, ומציע התערבויות טיפוליות לשיפור הרווחה המינית.

טיפול בחשק המיני הנמוך באמצעות טיפול מיני רלוונטי מכמה סיבות. ראשית, בריאות מינית היא מרכיב אינטגרלי של רווחה כללית, ובעיות מתמשכות בתחום זה יכולות להשפיע על מצבו הנפשי והרגשי של האדם. שנית, חשק מיני נמוך יכול להלחיץ מערכות יחסים אינטימיות, להוביל להתמוטטות תקשורת ולמרחק רגשי בין בני הזוג. טיפול מיני מטרתו לשקם לא רק את התפקוד המיני אלא גם את ההיבטים הרגשיים והבין אישיים של הקשר.

טיפול מיני מקצועי לירידה בחשק המיני אצל גברים

לפני שמתחילים להתערבות טיפולית כלשהי, אני עורכת הערכה יסודית כדי להבין את הגורמים הבסיסיים לירידה בחשק המיני. זה עשוי לכלול היסטוריה רפואית, הערכות פסיכולוגיות ודיונים על דינמיקה יחסית. זיהוי הגורמים השורשיים הוא חיוני להתאמת תוכנית טיפול יעילה.

טיפול מיני כרוך לעתים קרובות בפסיכו-חינוך כדי לעזור ליחידים ולזוגות להבין את הגורמים השונים התורמים לחשק המיני הנמוך. זה עשוי לכלול מידע על ההיבטים הפיזיולוגיים של תשוקה מינית, השפעת ההורמונים ותפקידם של גורמים פסיכולוגיים. חינוך מעצים אנשים לקבל החלטות מושכלות ומטפח תחושת סוכנות בטיפול בדאגותיהם.

תקשורת יעילה היא הבסיס למערכת יחסים מינית בריאה. בטיפול בקלינירה אני עובדת עם יחידים וזוגות לשיפור מיומנויות התקשורת, יצירת מרחב בטוח לדיון ברצונות, חששות וציפיות. שיפור התקשורת יכול לעזור לשבור מחסומים ולבנות אינטימיות רגשית, שהיא חיונית לקשר מיני מספק.

לליבידו נמוך יש לרוב מרכיבים יחסיים, וטיפול זוגי יכול להוות עזר בטיפול בבעיות אלו. בטיפול אנו מאפשרים תקשורת פתוחה וכנה בין בני הזוג, פרקטיקה העוזרת לנווט אתגרים ולגלות מחדש את האינטימיות. טיפול זוגי עשוי גם לחקור גורמים רגשיים והתייחסותיים התורמים לחשק המיני הנמוך, ומטפח קשר עמוק יותר בין בני הזוג.

טיפול מיני עשוי לשלב טכניקות התנהגותיות לטיפול בבעיות ספציפיות התורמות לחשק המיני. זה יכול לכלול תרגילי מיקוד, תרגילי מיינדפולנס והתערבויות התנהגותיות אחרות שמטרתן להגביר את העוררות וההנאה. טכניקות אלו מספקות כלים מעשיים ליחידים ולזוגות לשילוב בחיי היומיום שלהם.

לסיכום, ירידה בחשק המיני אצל גברים הוא דאגה רב-גונית עם השלכות הן על הרווחה האישית והן על מערכות יחסים אינטימיות. השכיחות של נושא זה מדגישה את הצורך בשיחות פתוחות וביטול הסטיגמטציה של חששות לבריאות מינית. כאשר מתמודדים עם חשק מיני נמוך מתמשך, פנייה לסיוע של טיפול מיני מקצועי יכולה להיות גישה טרנספורמטיבית ויעילה. באמצעות הערכה מקיפה, פסיכו-חינוך, פיתוח מיומנויות תקשורת, והתערבויות ממוקדות, אנו נגיע לפתרון בעיות הקשורות לירידה בחשק המיני. בסופו של דבר, המטרה היא לשחזר לא רק את התפקוד המיני אלא גם את הרווחה הרגשית והיחסית, לטפח חיי מין מספקים ומהנים.

תפריט נגישות