הקליניקה במודיעין 

בוחרים באהבה למרות הכל: האתגרים והטיפול בפוסט טראומה וזוגיות

פוסט טראומה וזוגיות

תוכן עניינים

פוסט טראומה או במינוח המקצועי הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD) היא מצב של תגובת דחק מתמשכת המופעלת על ידי חוויה או עדות לאירועים טראומטיים, המאופיינת בפלאשבקים, חרדה, עוררות גופנית גבוהה ומצוקה רגשית, המשפיעים באופן משמעותי על התפקוד היומיומי ועל מערכות היחסים. כאשר לאדם יש הפרעת דחק פוסט טראומטית היא משפיעה באופן עמוק לא רק על האנשים הסובלים ממנה, אלא גם על מערכות היחסים שלהם.

האם בכלל אפשר לשלב פוסט טראומה וזוגיות?

שילוב של פוסט טראומה וזוגיות בריאה הוא אכן אפשרי, אם כי זה דורש הבנה הדדית, סבלנות ומאמץ משותף משני בני הזוג. תקשורת יעילה, אמפתיה והנכונות לתמוך אחד בשני בתהליך הריפוי הם קריטיים. פנייה לעזרה מקצועית יכולה לספק אסטרטגיות לניהול תסמינים שונים תוך חיזוק הקשר. קביעת גבולות והכרה זה בצרכים של זה הם בסיסיים. עם מסירות ותמיכה נכונה, אנשים עם פוסט טראומה יכולים לנווט את הטראומה שלהם תוך טיפוח שותפות אוהבת ותומכת, המובילה לצמיחה הדדית ולחיבור עמוק יותר.

תסמינים של הפרעת דחק פוסט טראומטית

לסובלים מהפרעת דחק פוסט טראומטית יכולים להיות מגוון תסמינים, ביניהם קושי בוויסות רגשי, סיוטים, זיכרונות חודרניים, התפרצויות זעם, תגובות דיסוציאטיביות, התנהגויות הימנעות ומצבי רוח המאופיינים בחרדה ודיכאון. תסמינים אלו עלולים להוביל לנסיגה מפעילויות משפחתיות, קשיי ריכוז, הפרעות שינה, חוסר עניין בפעילות מינית, תלות מופרזת בבני זוג וקשיים מורכבים במערכות יחסים.

מה יכולות להיות הסיבות לפוסט טראומה?

הפרעת דחק פוסט טראומטית נובעת לרוב מחשיפה לאירועים טראומטיים, כגון התעללות, ניצול, מלחמה, תאונות קשות או אסונות טבע. חוויות אלו יכולות לאיים על תחושת הביטחון והיציבות של הפרט, מה שמוביל לקשיים רגשיים ופיזיים עמוקים. הקשר עצמו יכול להיות מקור כוח או טריגר למצוקה נוספת. זוגיות יציבה ומבינה יכולה לסייע באופן משמעותי בתהליך ההחלמה, בעוד שמערכת יחסים בעייתית עלולה להחמיר את המצב, ולעתים להוביל לפרידה או לגירושין.

כיצד פוסט טראומה משפיעה על מערכות יחסים וזוגיות?

אפקטים לטווח קצר

בטווח הקצר, ההשפעות של פוסט טראומה על זוגיות יכולה להיות מיידית ומבלבלת. נפגעי טראומה עלולים לפתח תלות מופרזת בבני הזוג שלהם, המחפשים ביטחון ותמיכה מתמידים כשהם מתמודדים עם רגשותיהם המציפים. תלות זו עלולה להלחיץ מערכות יחסים, שכן בני זוג עשויים להרגיש לא מוכשרים לספק את התמיכה הדרושה. קשיי ויסות רגשי שכיחים, המובילים לשינויים בלתי צפויים במצב הרוח שעלולים ליצור סביבה ביתית הפכפכה. אובדן העניין בפעילויות משותפות יכול להרחיק עוד יותר בני זוג ובני משפחה, מה שהופך את זה למאתגר לשמור על תחושת נורמליות וחיבור.

השפעה לטווח ארוך

עם הזמן, האתגרים המתמשכים שמציבים פוסט טראומה וזוגיות יכולים להוביל לבעיות עמוקות יותר ביחסים. הנטייה של נפגעי טראומה להתפרץ ולכעוס בקלות עלולה לשחוק את בסיס האמון והביטחון שעליהם מסתמכת מערכת היחסים. הימנעות מתמשכת ממצבים שמזכירים לסובל את האירוע הטראומטי עלולה להגביל את חיי החברה של בני הזוג ולהוביל לבידוד. ככל שהאדם עם פוסט טראומה נסוג והופך מבודד יותר, המרחק הרגשי בין בני הזוג יכול לגדול, מה שמקשה יותר ויותר לשמור על מערכת יחסים בריאה ותומכת.

טיפול ותמיכה לבן זוג עם PTSD

תמיכה בבן זוג עם פוסט טראומה דורשת חמלה, סבלנות וגישה יזומה לפנייה לטיפול. עידוד הפרט הנפגע לפנות לעזרה מקצועית שנותנת תמיכה רגשית לטריגרים שלהם היא צעד יסוד. הימנעות מהאשמה, הפחתת חומרת התסמינים ותשומת לב לסיכונים פוטנציאליים לפגיעה עצמית הם חיוניים. טיפולי מקצועי ועיבוד מחדש של הטריגרים יכולים להציע הקלה משמעותית. טיפול זוגי ותמיכה משפחתית ממלאים תפקידים חיוניים בתהליך ההחלמה, טיפוח הבנה וחיזוק הקשר.

כמו שבטח הבנתם, טיפול בפוסט טראומה וזוגיות הוא מאתגר ודורש מעורבות פעילה של שני בני הזוג. תסמינים כמו חרדה, דיכאון או פסיכוזה עשויים להופיע במקביל, המחייבים תכנית טיפול מקיפה הכוללת טיפול מקצועי וקשוב. עידוד הקפדה על השתתפות בטיפול בשיחות והשתתפות בקבוצות תמיכה שונות יכולים לשפר את תהליך ההחלמה. חשוב ששני בני הזוג ילמדו את עצמם לגבי הנושא, יפתחו אסטרטגיות התמודדות, ויבנו רשת תומכת כדי לנווט את המורכבות של המצב ביחד.

אם גם אתם או בן/בת זוגכם סובלים מפוסט טראומה רצוי שתבואו לטיפול מקצועי, קשוב ועוזר בקליניקה שלי. אני מטפלת במגוון שיטות ויכולה לעזור לכם. לפרטים ומידע נוסף השאירו פרטי התקשרות בטופס צור קשר ואחזור אליכם בהקדם.

תפריט נגישות